18 October 2013

Nepal Part II - Kathmandu Valley

If you read the Part I of our trip to Nepal you'll know that we took eight hours to do 200km from Pokhara to Kathmandu by bus.

We arrived in Kathmandu mid afternoon and the bus driver just left us somewhere in the city. We had no idea where we were, it was hot, we were tired, heavy backpacks and still with muscle pain from the trek so at that moment our best friend was one of the several taxi drivers who were already there waiting for the bus to drop some lost tourists.

We went to an hotel in the Thamel, which was a couple of streets away, and after a nice shower and some rest we went to discover this touristy neighborhood. Here you can find loads of hotels, restaurants, shops and tourists. It might not be the "real" Kathmandu, but it's not so bad as in other capitals I've been, besides, after several days in the mountains I must say that the beer and stake I ate felt like the food from the Gods.

//////////////////////////////

Si habéis leído la primera parte de nuestro viaje a Nepal, sabréis que tardamos 8 horas de bus para hacer 200km de Pokhara a Katmandú.

Llegamos a Katmandú a medio de la tarde y el conductor del autobús nos dejó en alguna parte de la ciudad. No teníamos ni idea de donde estábamos, hacía calor, estábamos cansados, , teníamos las mochilas pesadas y todavía nos dolían los muslos por cuenta del trek, así que en ese momento nuestro mejor amigo fue unos de los varios taxistas que ya estaban ahí esperando que el autobús dejara algunos turistas perdidos.

Fuimos para un hotel en Thamel, que estaba a un par de calles y después de una buena ducha y una pequeña siesta fuimos a descubrir ese barrio turístico. Aquí podéis encontrar un montón de hoteles, restaurantes, tiendas y turistas. Puede que no sea la "verdadera" Katmandú pero no está tan mal como en otras capitales donde estuve, además, después de varios días en las montañas debo confesar que la cerveza que bebí y el bistec que comí me han sabido como la comida de los dioses.

The day we flew to Kathmandu, we actually spent an afternoon and evening there before going to Pokhara, so we had seen already the famous Durbar Square and the surrounding neighborhood.
You get to Durbar Square and the first impression is a bit claustrophobic, not because the space is small, but because it has so many people, tourists and locals, so many man trying hard to be your "guide", noise, street sellers, but as soon as you leave the square itself the only thing you have to worry about is not being run over by a car or motorcycle and not miss pretty little temples and stupas which many times are in patios at the end of small little streets.

The next day we went to Swayambhunath, also known by Monkeys Temple. On the top of the hill there's a beautiful and colorful Stupa surrounded by Hindu temples... and monkeys! This is quite normal in Nepal, to see both religions together, side by side, and it's really wonderful because there's no conflicts whatsoever.
For the first time we touched praying wheels, witnessed an Hindu ritual and saw Buddhist monks on their environment. By this time we were so looking forward to see the rest of the places around Kathmandu, but it was so hot that, after some negotiation we got a taxi to the Garden of Dreams. I must say it was a bit disappointing, I mean, the place was beautiful  but it was so high class european neat that I couldn´t really feel relaxed, although I suppose it was the quietest place in Kathmandu.

//////////////////////////////

En el día que volamos para Katmandú, pasamos una tarde y noche ahí antes de irnos para Pokhara, así que ya habíamos visto la famosa Plaza Durbar y su barrio.
Cuando llegas a la Plaza Durbar la primera impresión es un poco claustrofóbica, no porque el espacio sea pequeño pero porque tiene tanta gente, locales y turistas, hombres intentando ser tu "guía", ruido, vendedores de calle pero así que sales de la Plaza la única cosa con que tienes de preocuparte es no ser atropellada por ningún coche o moto y no perder ningún pequeño templo o Stupa que muchas veces se encuentran en patios al final de algún callejón.

El día siguiente fuimos a Swayambhunath, también conocido como el Templo de los Monos. En el topo de la colina hay una Stupa muy bonita y colorida rodeada de templos Hindús... y monos! Esto es bastante normal en Nepal, ver las dos religiones juntas, lado a lado, y es realmente fantástico porque no hay conflictos ningunos.
Por la primera vez tocamos ruedas de plegaria, presenciamos un ritual hindú y vimos monjes budistas en su entorno. Por estas alturas teníamos muchas ganas de ver los otros sitios que nos esperaban en los alrededores de Katmandú, pero hacia demasiado calor así que, después de alguna negociación, cogemos un taxi para el Garden of Dreams (Jardín de los Sueños).
Debo decir que es un poco decepcionante, a ver, el sitio era muy lindo pero era tan arregladito tipo clase alta europea que no podía realmente sentirme relajada, aunque era probablemente el sitio más tranquilo en Katmandú.

For me, one of the highlights of this trip was when we arrived in Bodhnath, the taxi left us in a dusty, traffic madness street saying it was there. While leaving the taxi I could only think "here where?" and while I was walking to try to understand where were we, I turned and suddenly there it was THE Stupa. It's quite impressive, besides being big, it has loads of praying flags, it's surrounded by pretty buildings and although it has so many people walking clockwise around it, it's still such a peaceful place with such great vibes. We stayed there until sunset, watching the people, the monks, the shops with their pretty praying bawls. We loved that place and we totally recommend it!

Our last day we spent it in Patan, which is UNESCO's World Heritage along with Bodhnath, Kathmandu's Durbar Square, Swayambbhu and other places which unfortunately we didn´t visit.
Patan it's an half an hour drive from Kathmandu and it has its own Durbar Square with beautiful ancient buildings. We got there, we bought our ticket (although it's in the street they charge a fee in all World Heritage sites to help preserve the buildings) and there we went to another place with amazing buildings, with some ceremonies going on and the ever kind Nepali people. Although in this places there's always people trying to be your guide or to sell you something, they are not aggressive at all, they're really just trying to make a living.
After visiting the square we decided to do one of the walking tours suggested in Lonely Planet, at certain point we kind of got lost, but it was nice because we could see the not so touristic part of it and once again the Nepalis were so friendly always trying to help us, smiling at us and being so generous.

In Patan you should definitely go for one of these tours because at certain point they tell you to turn right or left, doesn´t matter, and you're inside a small patio with a small temple and then there's little passageways to another patio and so on. This is how we got lost, but it's totally worth it! When we got back to the Durbar Square we visited the old palace, which is now the Patan Museum, where you can find mostly the spiritual history of Nepal.

//////////////////////////////

Para mí, uno de los puntos altos del viaje fue cuando llegamos a Bodhnath, el taxi nos dejó en una calle polvorienta con un tráfico loco diciendo que era ahí. Mientras salía del taxi pensaba “¿ahí donde?” y mientras caminaba para intentar ubicarme, me volví y ahí estaba LA Stupa. Es bastante impresionante, además de ser grande, tiene un montón de banderas de plegaria, está rodeada de edificios guapos y aunque tiene mucha gente caminando a su alrededor en el sentido del reloj, es muy tranquilo y lleno de energía positiva. Nos quedamos hasta la puesta del sol, mirando a la gente, los monjes, las tiendas con sus cuencos tibetanos. Nos ha encantado el sitio y lo recomendamos completamente!

Nuestro ultimo día lo pasamos en Patán, que es Patrimonio Mundial de la Unesco juntamente con Bodhnath, la Plaza Durbar de Katmandú, Swayambbhu y otros sitios que desafortunadamente no hemos tenido la oportunidad de visitar.
Patan está a media hora de coche de Katmandú y tiene su propia Plaza Durbar con edificios antiguos muy bonitos. Llegamos ahí, compramos nuestra entrada (a pesar de que está en la calle, cobran una cuota en todos los sitios Patrimonio de la Humanidad para ayudar a preservar los edificios) y allí estábamos en otro lugar con edificios increíbles, con más ceremonias Hindús y la siempre amable gente Nepalí. A pesar de que aquí siempre hay gente se haciendo pasar por guía o intentando vender algo, no son de todo agresivos, solo están tratando de ganarse la vida.
Después de visitar la plaza decidimos hacer uno de los tours que Lonely Planet recomienda y llegó un punto que nos perdemos, pero bien porque hemos podido ver el lado no tan turístico y una vez más la gente ha sido muy simpática, siempre intentando ayudarnos, siempre con una sonrisa, siempre muy generosos.

En Patán hay que hacer uno de estos tours porque en algún momento giramos y estamos en un patio con un pequeño templo y con pequeños pasillos que dan a otros patios. Así nos hemos perdido pero vale la pena! Volvemos a la Plaza Durbar y visitamos el antiguo palacio que ahora es el Museo de Patán, donde podéis encontrar principalmente la historia espiritual de Nepal.

This was the end of our journey in Nepal. We loved the country and the people and one day I'm sure we will return.

//////////////////////////////

Esto fue el fin de nuestro viaje a Nepal. Nos ha encantado el país y la gente y un día volveremos seguramente.